ثبت نام

۸ اشتباه مهلک در گیمیفیکیشن آموزش (قسمت اول)

Article – 92

با سلام کامران حاتمی هستم مدیر تیم آقای گیمیفیکیشن و امروز راجع به اشتباهات رایج در پیاده سازی گیمیفیکیشن آموزش صحبت می کنیم.گیمیفیکیشن در آموزش پتانسیل بالایی برای بهبود دانش و انگیزه کارکنان دارد .یک راه حل گیمیفیکیشنی خوب اطلاعات را به صورت فان به کاربران می دهد.با این حال در پیاده سازی گیمیفیکیشن مشکلاتی ممکن است به وجود بیاید که با هم به ۸ مورد از این مشکلات می پردازیم.

۱-اضافه کردن گیمیفیکیشن تنها به این دلیل که این کار باحال است!

بله گیمیفیکیشن آموزش باحال است اما مرخصی با حقوق،رها کردن کار و حتی خوابیدن سر کار نیز باحال است! اما هیچکدام از چیزهایی که گفته شد منجر به افزایش بهره وری کارکنان نمی شوند.اینکه چیزی خوب، جذاب و باحال است دلیلی برای استفاده نمی شود! همچنین مصداق های زیادی وجود دارد که نشان می دهد خیلی اوقات کارمندان بخاطر باحال بودن این آموزش ها صرفا جذب قسمت باحال شده و  از آموختن باز می مانند! نکته ای که خیلی ها در آن اشکال دارند این است که باحال بودن برای گیمیفیکیشن یک “ته رنگ” است نه همه چیز! اما معمولا این باور غلط وجود دارد که باحال بودن مهم ترین عنصر گیمیفیکیشن است.در بحث های آموزشی اگر دیدید صحبت راجع به باحال کردن دوره است تا اهداف آموزشی یک قدم به عقب برگردید تا ببینید کجای کار را اشتباه رفته اید.

۲-تمرکز بیش از حد روی بردن

گیمیفیکیشن آموزش مشخصا راجع به آموزش است و به هیچ وجه نباید تبدیل به مسابقه ای شود که در آن همه می خواهند برنده باشند.طبق تجربه وقتی که جوایزی که برای شرکت کنندکان در مسابقه در نظر گرفته شده بالا باشد افراد به جای تمرکز روی یادگیری صرفا به بردن فکر می کنند.این نکته بسیار حائر اهمیت است که در گیمیفیکیشن یادگیری در وهله نخست یادگیری مهم است و “بردن” باید در جایگاه بعدی باشد.

وقتی شما یک سیستم گیمیفیکیشن آموزش پیاده سازی می کنید یا حتی وقتی یک سیستم گیمیفیکشینی در آموزش را بررسی می کنید اولین سوالی که باید از خودتان بپرسید این است که آیا این سیستم به یادگیری کمک می کند؟ اگر جواب شما “نمی دانم” و یا “مطمئن نیستم” هست دست نگه دارید و دوباره به طراحی سیستم دقت کنید.

مشخص کنید که انتظار شما بعد از پایان دوره گیمیفیکیشن آموزش چیست؟ یعنی کارمندان شما بعد از پایان دوره چه قابلیت های جدیدی باید داشته باشند.آیا آن ها قرار است اشتباهات کمتری داشته باشند؟ فروش بیشتری را برای شرکت به ارمغان بیاورند؟این جمله را به یاد داشته باشید که :

“خوب است اگر در یک رویداد آموزش گیمیفیکیشن برنده داشته باشید اما اگر این فرد برنده، در دنیای واقعی عملکرد بهتری نداشته باشد شما یک برنده ندارید یک بازنده دارید”

با ما در قسمت بعد همراه باشید..

1

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *