ثبت نام

گیمیفای کردن کلاس

GRADING

همان‌طور که قبلا صحبت کردیم اشکالات اساسی در روش درس دادن ما در کلاس های درس وجود دارد این اشکالات اساسی  تمامی موضوعات در تمامی مقاطع سنی را شامل می شود! امروز به بررسی گیمیفای کردن کلاس می پردازیم تا بتوانیم پاره ای از این مشکلات را حل کنیم.

نمره دهی

موضوع اولی که راجع به آن صحبت می کنیم نمره دهی است امروزه ما از سیستمی استفاده می کنیم که باعث کاهش انگیزه افراد می شود.امروز شاگردان وقتی به مدرسه می روند تنها به فکر گرفتن بالاترین نمره هستند و بعد دانش آموز با هر اشتباهی که انجام می دهد نمره کاهشی خواهد داشت. در بازی ها می می آموزیم که پیشرفت باعث به وجود آمدن پیشرفت می شود و انگیزه انسان برای پیشرفت به سوی هدف بسیار مفید است حال اگر شما برای گیمیفای کردن کلاس تلاش کنید ( برای هر تکلیف یک امتیاز در نظر بگیرید در حالی که  همه دانش آموزان از امتیاز صفر شروع می کنند و به طرق مختلف امتیاز جمع آوری کنند ) شاگردان شما شروع به پیشرفت می کنند تا از مراحل مشخصی عبور کنند.باید این حس به وجود بیاید که هر تکلیف یک امتیاز رو به جلو است و نه اینکه انجام ندادن آن یک قدم رو به عقب محسوب می شود.این کار باعث می شود که دانش آموز هیچ وقت حس نکند که باید تسلیم شود و تلاش هایش فایده ای ندارد این هدف نهایی گیمیفای کردن کلاس می باشد!

سیستم نمره دهی برای گیمیفای کردن کلاس
سیستم نمره دهی برای گیمیفای کردن کلاس

نکته جالب این است که شما نیازی نیست که چیز خاصی را نسبت به روش قبلی عوض کنید تنها تفاوت این است که به جای این‌که از بالا بشمرید و به پایین بروید از پایین به سمت بالا امتیازات دانش آموز را محاسبه می کنید.

شما با این سیستم امتیازی می توانید بازی های خوبی پیاده سازی کنید برای مثال می توانید این‌گونه بگویید که اگر دانش‌آموزی ۲۰۰ امتیاز گرفت به باقی دانش آموزان نفری ۱۰ امتیاز داده شود با این کار شما تلاش می کنید تا دانش آموزان حتی به هم‌دیگر برای گرفتن امتیازات کمک کنند.حتی می توانید ساز و کاری را تعریف کنید که به واسطه آن بهترین دانش آموز کلاس به باقی دانش آموزان کمک کند تا امتیاز بیشتری کسب کند و همه احساس کنند که در یک تیم هستند!

ایجنسی

دومین موضوعی که باید بررسی کنیم کلمه ای هست که در فارسی معنای معادل مناسبی به نظرم ندارد و آن Agency هست یکی از مشکلاتی که اگر معلم باشید حتما با آن برخورد داشته اید این است که شاگردان شما حس ایجنسی نسبت به زندگی خود ندارند. اما این به چه معناست؟این به این معناست که آن ها حس کنند روی زندگی خود تسلط دارند و آن ها سوار بر زندگی هستند اینکه انتخاب های آن ها اهمیت دارد. نداشتن ایجنسی می تواند به مشکلات بی‌شماری منجر شود.(این موضوع در ایران بسیار شایع است) اینکه دانش آموزان حس کنند نسبت به زندگی که دارند و تصمیماتی که پدر مادرشان برای آن ها می گیرند هیچ اختیاری ندارند و مجبورند این تصمیمات را بپذیرند برای آن ها بسیار دردآور است. بدون داشتن حس ایجنسی تقریبا انگیزه گرفتن غیر ممکن می شود. این افراد دچار روزمرگی شده و هیج هدف بلند مدتی برای زندگی خود ندارند نکته ای که باید به آن دقت داشت این است که حس ایجسی یک چیز صفر و یک نیست در حقیقت ایجنسی مثل یک ترازو عمل می کند هرچه بیشتر از آن داشته باشید اشتیاق بیشتری برای انجام اهداف خود دارید تلاش بیشتری برای درس خواندن و … می کنید. حتی تحقیقات نشان می دهد که کسانی که ایجنسی بالاتری دارند نسبت به عوامل بیرونی که تمامی برنامه های آن ها را بهم می ریزد مقاومت بیشتری از خود نشان می دهند و بعد از غلبه بر مشکلات دوباره برای اهداف خود می جنگند.خب حالا ما چگونه کاری کنیم که یک نفر ایجنسی بیشتری داشته باشد؟درست حدس زده اید بازی! تقریبا تمامی بازی ها بر این اساس ساخته شده اند که شما کنترل بازی را بر عهده دارید تصمیمات شما نتایج خاصی را به همراه خواهد داشت و حلقه انتخاب و نتیجه در بازی بسیار کوتاه تر از زندگی واقعی می باشد!در بازی شما یک چیز را امتحان می کنید شکست می خورید دوباره با روش دیگری امتحان می کنید و پیروز می شوید و این کار زمان کمی را از شما می گیرد اما در زندگی واقعی اگر بخواهید این کار را انجام دهید شاید سال ها از شما وقت تلف شود! در بازی ها شما کنترل تصمیماتی که گرفته اید بر عهده دارید و پر می شوید از حس ایجنسی!

داشتن حس ایجنسی
داشتن حس ایجنسی

انگیزاننده های بیرونی

در نهایت راجع به انگیزاننده های بیرونی صحبت می کنیم خب پیش فرض این صحبت این است که معلمان وقت کافی برای اینکه تمامی مطالب را به دانش آموزان منتقل کنند ندارند و با یک تمرین باید کاری کنند که دانش آموزان نسبت به مطلب درسی انگیج باقی بمانند و خب با توجه به شرایط ایران این راه حل هزینه بر نباشد! خب برای این‌‌کار پیشنهاد ما استفاده از arg می باشد(نترسید ولی چیزی شبیه به نهنگ آبی!) برای اینکه دید بهتری راجع به این قضیه داشته باشید در اینترنت سرچ کنید گیمیفیکیشن سینما

از اطاعاتی که می خواهید استفاده کنید به عنوان قطعاتی که در قسمت بعد می خواهید توضیح دهید بهره ببرید. کلید اساسی ایجاد arg این است که از المان رمز و راز استفاده کنید و تلاش کنید که مدرسه را جادویی تر نشان دهید!شما حتی می توانید اینجور وانمود کنید که از تمرینی که به دانش آموزان خود می دهید اطلاع ندارید یعنی جواب سوال را خود شما هم حتی نمی دانید! و با هم باید به دنبال یافتن قطعات برای کشف پازل بزرگ باشید! در بهترین حالت دانش آموزان در خارج  از مدرسه برای خود جلساتی می گیرند تا معمای کلاس را حل کنند ! برای این کار باید تلاش کنید تا همه افراد درگیر شوند یک هفته شاگرد اول را برنده اعلام کنید و هفته بعد شاگرد دوم را و..  این حس باید وجود داشته باشد که همه می توانند برنده شوند همانطور که حدس زده اید برای اینکار باید زمان زیادی را در ابتدا بگذارید تا تمامی مراحل معما با دقت طراحی شود.

پیاده سازیARG
پیاده سازیARG

راه ساده تر این است که دو کلمه را انتخاب کنید و به دانش آموزان خود بگویید که باید ارتباط بین این دو کلمه را پیدا کنند یعنی در اینترنت لینک هایی پیدا کنند که این دو موضوع را بهم ربط می دهد یعنی مثلا شما مورد الف و ب را گفته اید مورد الف به مورد پ و مورد پ به مورد ت و مورد ت به مورد ب ارتباط دارد حال دانش آموزان باید مورد پ و ت را بخوانند هر دانش آموزی که این تمرین را انجام دهد امتیاز می آورد اما برنده نهایی کسی است که این ارتباط را در تعداد لینک کمتری پیدا کند این کار باعث افزایش کنجکاوی دانش آموزان می شود و باعث می شود دنبال اطلاعاتی بروند که پیش از این محال بود راجع به آن ها بخوانند. و به آن ها کمک می کند که ببینند چگونه ایده ها به هم مرتبط می شوند که این موضوع یک مهارت ضروری در قرن ۲۱ می باشد.شما حتی می توانید از دانش آموزان بخواهید که بین دو عبارتی که مشخص کرده اید موضوعاتی بنویسند که ارتباط دو مفهموم به یکدیگر را نشان دهد.

یک ارتباط به طور مثال این گونه است که شما به دانش آموزان خود اسم یک جنگ و  سپس اسم یک پروانه خاص را بگویید در ابتدا خیلی مشخص نیست که چگونه این دو مورد به هم مرتبط هستند اما مثلا ممکن است دانش آموزان بفهمند که این جنگ مثلا در زمان قاجار اتفاق افتاده در آن زمان زندگی حیوانات متفاوت بوده و یک سری حیوان خاص در ایران زندگی می کرده اند و غذای آن ها یک پروانه خاص بوده است همین موضوع یک داستان جالب برای ادامه بحث است دفعه بعدی می توانید ازتباط پروانه با قلیان را بپرسید و داستان کلی را همینطور ادامه دهید!(به شما اطمینان می دهم این کار باعث میخکوب شدن شاگردان در کلاس شما می شود!)

7

دیدگاه ها

  • الهام تیر ۳۰, ۱۳۹۷ :: ۱۰:۴۸ ب.ظ
    1 0

    خیلی خیلی خیلی خیلی … عالی بود بی نهااااایت سپاس

  • الهام مرداد ۲۳, ۱۳۹۷ :: ۹:۵۹ ق.ظ
    1 0

    ممنون از مطالب خوب تون هر بار که میخونمشون چیز تازه ای یاد میگیرم .

  • فرانک مهر ۲۴, ۱۳۹۷ :: ۲:۲۲ ب.ظ
    1 0

    فوق العاده بود.

  • شکیبا عباسی آبان ۱۱, ۱۳۹۷ :: ۱۱:۰۴ ق.ظ
    0 0

    سلام، ممنون از مطالب خوب و کاربردیتون، خیلی علاقمند به گیمیفیکیشن تو زمینه آموزش هستم. خیلی استفاده کردم ممنون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *