ثبت نام

چارچوب MDA؛ مکانیک ها، دینامیک ها و زیبایی های بازی

گیمیفیکیشن – طراحی بازی

طراحی بازی و گیم دیزاین، تفکری نسبتاً جدید، بدون مرزبندی، تعریف ها و استانداردهای قابل اعتبار و دارای ریشه در دو علم روانشناسی و تفکر سیستمی است. وقتی در حال طراحی گیمیفیکیشن هستیم، از بسیاری از جنبه های طراحی بازی استفاده می کنیم و در همین حال بر عناصری مرکزی توجه می کنیم که بیشترین تاثیر را بر بازیکنان می گذارند.

چهارچوب MDA

یکی از مهم ترین چهارچوب های طراحی بازی که در گیمیفیکیشن نیز مورد استفاده قرار می گیرد، به عنوان MDA شناخته می شود که مخفف سه بخش است:

  • مکانیک ها[۱]
  • دینامیک ها[۲]
  • احساسات[۳]

این چهارچوب، نوعی آنالیز «پس از مرگ»[۴] عناصر یک بازی محسوب می شود. MDA به ما کمک می کند که با استفاده از تفکر سیستمی، تعامل عناصر بازی را توصیف کرده و از آن ها در دنیای خارج از بازی ها استفاده کنیم.

مکانیک ها شامل اجزای عملکردی بازی می شوند. این عناصر به طراح بازی اجازه می دهند تا رفتار بازیکن را تحت کنترل بگیرد و هدایت کند. به تعامل بازیکنان با این عناصر، دینامیک های بازی گفته می شود؛ یعنی هر بازیکن در برخورد با هر نوع مکانیک، چه واکنشی می دهد. گاهی مکانیک های بازی و دینامیک های بازی به جای یکدیگر استفاده می شوند اما آن ها به طرز محسوسی با یکدیگر تفاوت دارند.

در نهایت، زیبایی ها یا احساسات خروجی سیستم، احساسات بازیکنان هنگام تعامل با مکانیک های بازی است. می توان این بخش را خروجی دینامیک ها و مکانیک های بازی و احساسات ایجاد شده توسط تعامل بازیکنان با بازی دانست.

در واقع مکانیک ها، قوانین و ساختار بازی هستند. دینامیک های بازی حکم رفتار در لحظه بازیکنان در تعامل با مکانیک های مختلف را دارند. احساسات بازی نیز واکنش های احساسی بازیکن پس از تعامل با بازی هستند. طراح بازی، مکانیک ها را می سازد و مکانیک ها زمینه ساز ایجاد دینامیک ها می شوند و در نهایت، دینامیک ها، احساسات را ایجاد می کنند. و اینجا چالشی پیش روی طراح بازی است که با استفاده از مکانیک ها، دینامیک ها و احساسات مورد نظرش را به وجود آورد. بازیکن اما این مثلث را از سمت دیگری می بیند. آن ها بیشتر از هر چیزی با زیبایی ها و احساساتِ بازی درگیر هستند و این بخش، برای بازیکنان ملموس است.

 

[۱] Mechanics[2] Dynamics[3] Aesthetics[4] Post mortem

1

دیدگاه ها

  • الهام اردیبهشت 14, 1397 :: 1:59 ب.ظ
    0 0

    ممنون از مطالب خوب تون
    ایا احساسات بازیکن بطور حتم می تونه قابل پیش بینی باشه ؟ به نظر نمیاد جواب مثبت باشه و یا اگر اینطور باشه باید مکانیک بازی روی همه بازیکنان دینامیک یکسان ایجاد کنه؟؟؟

    • کامران حاتمی اردیبهشت 15, 1397 :: 9:36 ق.ظ
      0 0

      قطعا یکسان نیست اینکه با کی بازی کنی کی بازی کنی بار چندمت باشه بازی میکنی اصلا چرا بازی می کنی بازی مشابه کردی اینا همه باعث عوض شدن تجربه آدما تو بازی میشن

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *