ثبت نام

نمونه های شکست گیمیفیکیشن

game-over-retro-arcade-digital-blue-style-3_nnn-ltqte__F0000

از سال ۲۰۱۰ تاکنون گیمیفیکیشن در حوزه‌های گوناگونی به کار رفته، اما در سال‌های اخیر سازمان ها توجه ویژه ای به استفاده از طرح های گیمیفیکیشنی دارند. زیرا بسیاری از افراد تصور می‌کنند که گیمیفیکیشن مانند اکسیری برای درمان بی تفاوتی کارمندان نسبت به برنامه‌های آموزشی و سیستم‌های عملکردی است. اما محققان به تازگی شروع به بحث در مورد سمت تاریک گیمیفیکیشن نموده‌اند. این “سمت تاریک” همان تاثیر منفی است که اجرای بدون شناخت طرح‌های گیمیفیکیشنی به دنبال دارد.

وقتی شما اندک مطالعه ای در زمینه گیمیفیشن انجام بدهید متوجه می شوید که تقریبا تمامی افراد درک نادرستی نسبت به گیمیفیکیشن دارند.معمولا اساتید دانشگاهی خیلی در این مورد اطلاعی ندارند و صاحبان کسب و کار دادن سکه های مجازی را انتهای گیمیفیکیشن می دانند! و تمامی این ها باعث می شود که در اکثر اوقات پروژه های گیمیفییشن شکست بخورند.

شاید یکی از مهم ترین دلایل این مهم این باشد که گیمیفیکیشن یک موضوع بین رشته ای است برای اینکه شما در گیمیفیکیشن موفق شوید نیاز است که چندین تخصص به ظاهر بی ربط را باهم داشته باشید در ابتدا شما باید خوره بازی باشید آن هم بازی های متفاوت در سبک های متفاوت نه اینکه تنها عاشق بازی های ویدیویی یا صرفا بازی های رومیزی باشید در قدم بعدی باید دانش کسب و کار داشته باشید و در انتها با مفاهیم برنامه نویسی (چون غالب پروژه های گیمیفیکیشن در صورت اینکه نتوانید با تیم فنی ارتباط برقرار کنید ابدا شکل نمی گیرند!) اشنا باشید.حال در این مقاله تلاش می کنیم که دیگر دلایل شکست را بیان کنیم و نمونه هایی را در این زمینه مطرح کنیم.

دلایل شکست گیمیفیکیشن
دلایل شکست گیمیفیکیشن

گارتنر در سال ۲۰۱۴ درباره گیمیفیکیشن گزارش‌های بسیاری را منتشر نمود که در یکی از آن ها گفته بود: «تا سال ۲۰۱۴، ۸۰ درصد برنامه‌های گیمیفیکیشنی به علت طراحی ضعیف، به اهداف تجاری خود نخواهند رسید.»

دلایل اصلی در شکست طرح‌های گیمیفیکیشنی از نظر گارتنر عبارتند از:

۱. برخی از کارمندان برای انجام کارشان علاقه‌ای به دریافت پاداش ندارند. بنابراین دادن نشان یا امتیاز به این دسته از افراد در ازای انجام فعالیت یا فرآیند باعث کاهش انگیزه آن‌ها می شود.

۲.سازمان‌ها گاهی تصمیم می‌گیرند تا از گیمیفیکیشن استفاده کنند پیش از آنکه بدانند چگونه باید از آن استفاده کنند، این تصمیم باعث می‌شود که با اجرای گیمیفیکیشن از اهداف اصلی سازمان منحرف شوند.

نتیجه اضافه کردن عناصر بازی به فعالیت‌های سازمان این است که امکان دارد باعث بی‌معنی یا بی اثر شدن گیمیفیکیشن شود. زیرا سازمان‌ها در ملحق شدن به این روند تعجیل کرده‌اند. موضوع نهایی این است که انگیزه‌های کارکنان باید با اهداف سازمان بدون مداخله گیمیفیکیشن همگرا شوند.

از این پس در هر پست می خواهیم یک سناریو از اجرای ناموفق گیمیفیکیشن در سازمان را از جنبه‌های روانشناختی بررسی کرده و راه‌های بهبود اجرای گیمیفیکیشن را پیشنهاد دهیم.

سناریو اول گیمیفیکیشن در استخدام

سناریو دوم گیمیفیکیشن در استخدام

10

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

برای امنیت، استفاده از سرویس reCAPTCHA گوگل مورد نیاز است که موضوع گوگل است Privacy Policy and Terms of Use.

اگر با این شرایط موافقید، لطفا here کلیک کنید.