ثبت نام

امکان عضویت غیر فعال است

مثال هایی از گیمیفیکیشن در بانکدرای

۵۱GSe6XHaLL._SX258_BO1,204,203,200_

چندروز پیش راجع به گیمیفیکیشن در بانکداری و حوزه و کارکردهای آن صحبت کردیم. حال دیدن مثال گیمیفیکیشن در بانکداری خالی از لطف نیست. بد نیست که بدانید به دلیل محدودیت‌های طبیعی بانکداری، بعضی از بانکها استفاده از مفهموم گیمیفیکیشن و گیمیفای کردن پروژه های خود را نامناسب و غیرقابل قبول می‌دانند. در حالی که بعضی بانک‌ها به این معتقدند که صنعت بانکداری نباید محدود شود و باید خود را متناسب با پیشرفت جامعه همگام و به روز کند. بنابراین آنها به دنبال فرصت‌هایی برای استفاده از مکانیک‌های بازی در این صنعت هستند. ناگفته نماند که طراحی صحیح نرم‌افزارها و گیمیفای نمودن آن‌ها تأثیر بسیار زیادی در درگیر نمودن ذهن مشتریان و ایجاد وفاداری مشتریان و ایجاد انگیزه در آن‌ها می‌نماید.

در اینجا چندین مثال موفق در این حوزه را نام می‌بریم:

۱٫ PNC بانک

بانک PNC مستقر در ایالت متحده، با دارایی ۳۶۶٫۴ بیلیون دلار،  با هدف رسیدن سپرده گذاران به اهدافشان، یک کیف پول مجازی را برای چک کردن و ذخیره کردن حساب­ها لانچ کرد.

با استفاده از این کیف پول مجازی، مشتریان می توانند بودجه را بین حساب‌های مختلف خود براساس هدف توزیع کنند که می‌تواند شامل هزینه‌های منظم (برای مثال، پرداخت قبض ها)، پس انداز کوتاه مدت یا سرمایه گذاری بلندمدت باشد. این کیف پول یک ویژگی گیمیفای شده به نام Punch the Pig خود به مشتریان خود ارائه می دهد. هنگامی که کسی خدمات بانکی آنلاین انجام می‌دهد ، یک تصویر به شکل یک خوک کوچک روی صفحه نمایش ظاهر می شود و به مشتریان اجازه می دهد تا مبلغ مشخصی را از حساب جاری خود به حساب پس انداز منتقل کنند.

۲٫ برنامه تبدیل حساب Extraco Bank

هنگامی که Extraco Bank با ۱۴۵،۰۰۰ مشتری تصمیم گرفت حساب  های جاری رایگان را حذف کند، یک اپلیکیشن گیمیفای شده به صورت آنلاین برای مشتریان معرفی کرد. با استفاده از مکانیک های بازی، این بانک مزایای تبدیل حساب‌های جاری را به حساب‌های جایزه دار توضیح می‌داد. مشتریان از طریق مجموعه ای از سوالات در مورد عادت‌های هزینه‌ای خود، روش‌های کاهش هزینه های جدید را با پرداخت صورتحساب آنلاین یا سپرده های مستقیم یاد گرفتند. بدین ترتیب، این راه حل متفاوت از توضیحات طولانی همیشه استفاده شده بود و باعث افزایش نرخ رشد هفت برابری شد.

۳٫ برنامه تناسب اندام امارات NBD

به منظور افزایش تعداد سپرده، یک بانک اماراتی با ۱۲۲ بیلیون دلار دارایی تصمیم گرفت تا به مشتریان خود براساس سبک زندگی شان، نرخ سپرده بالاتری پاداش دهد. برای استفاده از این پاداش، مشتریان باید یک حساب مخصوص فیتنس باز کنند و یک اپلیکیشن همراه مخصوص به آن را نصب کنند که با این حساب هماهنگ شده است. در این اپلیکیشن برنامه های روزانه ورزشی تنظیم شده است که کاربران باید آن را انجام دهند. به عنوان مثال، با ۱۲هزار قدم در هرروز مشتریان ۲ درصد بیشتر می توانند نرخ سود بگیرند.

بنابراین، با استفاده از این اپ گیمیفای شده، این بانک توانست از نظر فیزیکی و مالی به رشد قابل توجهی دست یابد.

۴٫ برنامه Investorville  از بانک CommBank استرالیا

این بانک با دارایی ۹۳۳ میلیارد دلار، بازی InvestorVille را معرفی کرد تا مشتریان خرید و مالکیت اموال را شبیه سازی کنند. بازیکنان می توانند با تقاضای انواع مختلف وام های مسکن، تجربیات خرید و مالیات املاک را تجربه کنند. در حال بازی کردن، خریداران می توانند عواقب تصمیم گیری های مالی خود را ببینند و مشکلات احتمالی بالقوه را بررسی کنند. کاربران که در نقش یک بازیکن هستند می‌توانند یک پروفایل سرمایه‌گذاری انتخاب کرده و استراتژی‌های آن را آموزش ببینند و همچنین میزان جذابیت بازار، ارزش بازار و نرخ بازگشت سرمایه را مشاهده کنند. سایت Investor Ville شاهد ۵۶۰۰۰ بازدیدکننده، ۱۳۶۶۰ ثبت‌نام کننده و ۳۴ درخواست وام خرید خانه در شش هفته اول از زمان راه‌اندازی را به خود اختصاص داد.

۵٫ بانک اسپانیایی BBVA

این بانک با هدف توسعه و بهبود تجربیات آنلاین كاربران و بازگشت مجدد مشتریان تلاش می‌کند آنها را از طریق یک پلتفرم گیمیفای شده درگیر نماید. در این پلتفرم مشتریان با دو بخش مهم درگیر می شوند. در یک مرحله آنها باید برای دریافت نشان ها، امتیازها و مدال ها تراکنش انجام دهند و سپس با امتیازهای به دست آمده می توانند جایزه دریافت کنند و یا اینکه وارد قرعه کشی شوند.  این جوایز می‌تواند پاداش‌هایی نظیر بلیت مسابقه فوتبال، دانلود موزیك از آپ استور و… باشد تا از این طریق وفاداری مشتریان را بالا ببرد. دو ماه بعد از اجرای برنامه BBVA، ۳۷۰۰۰ کاربر به آن علاقه مندی نشان دادند.

۶٫ بانک سنگاپوری در حوزه کودک

یک بانک سنگاپوری بازیهایی را برای بچه ها ایجاد کرده است که به وسیله آن بچه ها را با نام تجاری بانک و ایجاد وفاداری آشنا می کند. بازی‌های ماجراجویانه سرگرمی را با آموزش ترکیب کرده است تا به بچه‌ها بفهماند جمع کردن پول، پاداشی بیش از خرج کردن آن برایشان دارد. همچنین امتیازاتی در صفحه های نمایش تعاملی در دو شعبه بزرگ خود دارد که به مشتریان اجازه می‌دهد که کارت‌های اعتباری شخصی سازی شده طراحی کنند. بانکی در مالزی نیز با نام CIMB بانک، در حال آموزش مفاهیم مالی به کودکان از سنین پایین است. این رویکرد از این‌ جهت منطقی است که حدود ۳۰ درصد از جمعیت فعلی کشور مالزی دارای سن ۱۵ سال یا کمتر هستند.

 

سایر مثال های موردی در این زمینه که توسط گیمیفیکیشنیست‌های حرفه ای طراحی شده است، BBVA GameAxis Bank Gamification HackathonCIMB Youth Saver می‌باشد.

 

 

3

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *