ثبت نام

جام جهانی و معرفی جدول برندگان جایگزین

worldcup

یکی از المان های مهمی که در طراحی گیمیفیکیشن بسیار مورد استفاده قرار می گیرد، جدول برندگان یا لیدربورد است. معمولا منطق کلی این است که افراد بر اساس فعالیت هایی که انجام می دهند امتیاز می گیرند، سپس بر اساس میزان امتیاز جمع آوری شده افراد را رده بندی می کنیم. حال سوال این است که آیا تاکنون بر اساس یک جدول برندگان در محیط کار خود ارزیابی شده اید؟ مثلا آیا شده است که به شما گفته شود که تبریک! شما به مقام ۱۳۲۴ شرکت رسیده اید!!

جام جهانی و جدول برندگان

هر ۴ سال تیم های برگزیده در دنیا به مصاف هم می آیند. روال کلی این است که ۸ گروه ۴ تیمی وجود دارد که شما در گروه تلاش می کنید که جزو دو تیم برتر باشید و سپس مرحله حذفی شروع می شود این رقابت ها معمولا یک ماه طول می کشد.در مرحله گروهی شما به ازای هر برد ۳ امتیاز مساوی ۱ امتیاز و باخت ۰ امتیاز کسب می کنید. بعضی تیم ها برای بردن می آیند و بعضی تیم ها برای نباختن . در مجموع فوتبال یک بازی آمیخته به استراتژی و مهارت است که البته شانس هم در آن دخیل است. نکته مهم این است که در نهایت تنها یک مقام مهم است و آن قهرمانی می باشد.

جام جهانی و جدول برندگان
جام جهانی و جدول برندگان

اگر سیستم شرکت شما مثل جام جهانی بود چه اتفاقی می افتاد؟

خب اگر هر ۴ سال تنها یک ماه کار می کردید، شاید این سیستم بدی برای کار کردن نباشد اما شما هر روز کار می کنید! و خب تنها یک جایگاه وجود دارد پس سوال اصلی این است:

آیا شما به وسیله یک سیستم جدول برندگان که شما را بر اساس عملکردی کلی می سنجد انگیزه پیدا می کنید یا انگیزه شما کاهش می یابد؟

یک مقاله در اینجا به شما معرفی می شود (اگر پایان نامه گیمیفیکیشن دارید این مقاله را حتما بخوانید)، در این مقاله که راجع به انگیزه و جدول برندگان صحبت می کند، به بازی کردن برای بردن و بازی کردن برای نباختن و تفاوت های این دو می پردازد (که  الهام گرفته از فوتبال است). شاید در نگاه اول تفاوت زیادی بین این دو حس نکنید اما در این مقاله کاملا راجع به تفاوت های این دو بحث شده است:

تلاش برای بردن و تلاش برای نباختن، دو موضوع جداگانه و متفاوت است. کارهای Murayama  در سال ۲۰۱۲ نشان داد که تاثیر و انگیزه کاربران از رقابت و صد البته جدول برندگان به این موضوع بر می گردد که آن ها برای بردن می جنگند یا برای نباختن دست و پا می زنند. وقتی شما برای بردن تلاش می کنید، احتمالا جدول برندگان و رقابت باعث بهبود عملکرد شما می شود و اگر برای نباختن می جنگید، این کار باعث می شود که شما عملکرد پایین تری داشته باشید.

این تحقیقات نشان می دهد که تلاش برای بردن کلید عملکرد بهتر است. اما آیا این موضوع به تنهایی کافی است؟ پاسخ خیر است. یافته های دیگر سنکو و همکاران در سال ۲۰۱۷ نشان می دهد که:

تلاش برای بردن تنها زمانی باعث بهبود عملکرد افراد می شود که این حس همراه با استراتژی هایی باشد که حس استاد شدن(feeling of mastery) را به همراه داشته باشد. پس “خواست بردن” کافی نیست (به همین دلیل است که برای دانش آموزان کم سن و سال دیگر در سیستم آموزشی از نمره استفاده نمی شود).

تلاش بردن یا تلاش برای نباختن
تلاش برای  بردن یا تلاش برای نباختن

تلاش برای استاد شدن

اگر تلاش برای استاد شدن  کلید جادویی این کار باشد، ما چگونه می توانیم از آن استفاده کنیم؟چگونه می توانیم از این حس در محیط هایی مثل آموزش استفاده کنیم؟

اما اگر به شما بگویم که برخلاف تصور شما و بعضی از همکاران، اصلا هدف جدول برندگان یا لیدربورد این نیست که به دنیا نشان دهیم چه کسی بهترین است چه حسی خواهید داشت؟ به نظر من هدف لیدربورد این است که به هرکس بگوید که شما چگونه و در چه زمینه ای می توانید بهتر باشید.در حقیقت در بسیاری از زمینه ها تلاش برای بردن در یک بازی “برد باخت”(zero sum) صورت نمی گیرد، بلکه شما باید با خود رقابت کنید و درگیر چالش هایی شوید که در آن به حس استاد شدن برسید.

لیدربورد جایگزین

بنابر این، به یک مدل به اسم لیدبورد جایگزین می رسیم که این لیدربورد دو پیش فرض اساسی دارد:

  1. عملکرد در محیط کار واقعا چیزی فراتر از یک عدد است! باید به جای اینکه یک عدد را به کاربر نشان دهیم، شایستگی های متفاوت را به عنوان نشانگر مشخص کنیم و در نتیجه به جای یک عدد به هر فرد چندین عدد متفاوت را نشان دهیم. این کار باعث می شود که کاربر متوجه شود که کجا و چگونه می تواند با خودش رقابت کند.
  2. کاربر نباید تنها خود را با دیگران مقایسه کند،بلکه کاربر باید خودش را با تاریخچه عملکردی خود بسنجد.

 

در یکی از پروژه هایی که اخیرا انجام دادم و برای افزایش فروش دیلرهای ایرانسل بود، یکی از نکاتی که تاکید زیادی روی آن داشتم، دقیقا همین موضوع بود. برای بهبود عملکرد کارکنان، افراد باید در یک لیدربورد عملکرد خود، تاریخچه خود و متوسط تیم را ببینند و همچنین یک مفهوم جالب تحت عنوان “bet on yourself” که در این مبحث کارمند باید روی خودش شرط ببندد که چه میزان عملکرد خواهد داشت؟ فراموش نکنید که ما می خواهیم به وسیله جدول برندگان کاری کنیم که عملکرد کلی افزایش پیدا کند و عملکرد کلی تشکیل شده از عملکرد تک تک افراد، پس اگر کاری کنیم که هرکس بتواند از خودش جلو بزند سازمان قطعا سود خواهد کرد!

شایستگی های متفاوت اعداد متفاوت
شایستگی های متفاوت اعداد متفاوت

 

13

دیدگاه ها

  • الهام مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ :: ۱۲:۲۱ ق.ظ
    0 0

    لیدر بورد در توسعه گیمیفیکیشن رکن مهمیه
    ممنون از مطالب خوب و به روزتون

  • دهقان مرداد ۱۲, ۱۳۹۷ :: ۱۲:۳۸ ق.ظ
    0 0

    عالی بودد، مفید و جامع
    ممنون از زحماتتون

ارسال دیدگاه

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *