طراحی راه‌حل‌های مبتنی بر بازی
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.
جستجو
این کادر جستجو را ببندید.

نقشه راه گیمیفیکیشن، از کجا شروع کنیم؟

نقشه راه گیمیفیکیشن
نقشه راه گیمیفیکیشن

وظیفه ما در آقای گیمیفیکیشن، آشناسازی کاربران فارسی زبان با علمِ گیمیفیکیشن است. در راستای هدف آموزش گیمیفیکیشن، مقالات و نوشته­‌های جسته گریخته زیادی در فضای وب فارسی منتشر شده‌­اند، اما قصد داریم برای اولین بار،  دوره بلندمدت و مفصل آموزش گیمیفیکیشن را به زبان فارسی برگزار کنیم. در این پست، شما نقشه راه گیمیفیکیشن و سرفصل این دروس را می­‌بینید.

چند نکته بسیار مهم راجع به نقشه راه گیمیفیکیشن:

  • شما می‌­توانید اطلاعات زیادی درباره گیمیفیکیشن به دست آورید. اما آقای گیمیفیکیشن جدا توصیه می­‌کند که ترم­‌های مقدماتی و تکمیلی را نیز مطالعه کنید. در ترم مقدماتی، مطالبی درباره روانشناسی رفتارگرا، روانشناسی شناختی، اقتصاد رفتاری، انگیزش و وفاداری مشتری تهیه می‌­شود و در ترم تکمیلی نیز مطالبی پایه درباره تفکر سیستمی و کدنویسی­‌های مربوط به گیمیفیکیشن و البته مطالبی مفصل درباره مدل اکتالیسیس و بازی­های محیطی تهیه خواهیم‌­کرد.
  • نقشه راه گیمیفیکیشن، مدلی کامل است و جزئیات آن تغییر نخواهندکرد.
  • مطالب ابتدایی این دوره رایگان هستند، اما مطالب تخصصی در دوره­‌های گیمیفیکیشن موجود هستند که در تب دوره­‌های آموزشی قابل مشاهده هستند.
  • بسیاری از مطالبی که در نقشه راه گیمیفیکیشن مشاهده می‌­کنید، کم کم به روزرسانی و بازنشر می‌­شوند؛ خیلی از مطالب آموزشی، فعلا مطالبی بسیار خلاصه و کوتاه هستند اما به مرور زمان،  مفصل و تکمیل خواهندشد.
  • تلاش ما این است که مطالب ترم­‌های مقدماتی، تکمیلی و اصلی را در کنار هم و برای مخاطبینی متفاوت پیش ببریم اما جدا پیشنهاد می­‌کنیم که مطالب را به طور موازی مطالعه نکنید و در هنگام مطالعه هر کدام از دروس، صرفا بر روی آن درس تمرکز کنید تا بازده بیشتری از مطالعه داشته‌­باشید.
  • نقشه راه گیمیفیکیشن، برای مطالعه، یادگیری و آموزش فشرده نیست، بلکه باید آن­ها را آهسته و پیوسته بررسی و مطالعه کرد. تاکید می­‌کنیم که اگر در ابتدا این مطالب را بخوانید، سپس کتاب طراحی گیمیفیکیشن را که در تب منابع آموزشی گذاشته شده­‌است بخوانید، تاثیر بسیار زیادی برای یادگیری شما خواهدداشت.
  • در این نقشه راه گیمیفیکیشن شما در وهله اول با چیستی و چرایی گیمیفیکیشن آشنا می‌­شوید سپس با خواندن کتاب­ها و جزوات عمیق­تر می‌­شوید.

نقشه راه گیمیفیکیشن : قدم اول چیستی و چرایی گیمیفیکیشن

  1. گیمیفیکیشن چیست؟
  2. دیدن دو ساعت رایگان دوره نوروساینس
  3. عناصر گیمیفیکیشن
  4. بازی جدی
  5. درگیری ذهنی
  6. مدل SAPS
  7. معرفی اصطلاحات گیمیفیکیشن
  8. انواع بازیکن

نقشه راه گیمیفیکیشن : قدم دوم مطالعه کتاب طراحی گیمیفیکیشن

کتاب طراحی گیمیفیکیشن، طبق هر طبقه­‌بندی گیمیفیکیشن، در بدترین حالت، جزو 3 کتاب برتر این زمینه محسوب می‌­شود وبه نوعی، کتاب مرجع است. مخصوصا اگر علاقه دارید که این تجربه را در اپلیکیشن‌­ها و سایت­های خود داشته‌­باشید، به هیچ عنوان خواندن این کتاب را از دست ندهید. همچنین باید خاطر نشان کرد که این کتاب به صورت رایگان و با ترجمه کامران حاتمی و علی اختری در اختیار شما عزیزان قرار گرفته‌­است.

قدم سوم:مطالعه کتاب الف تا ی گیمیفیکیشن

کتاب الف تا ی گیمیفیکیشن نوشته کامران حاتمی و خاص تجارب وی در طراحی و پیاده سازی گیمیفیکیشن در ایران می‌­باشد. این کتاب به هیچ عنوان یک کتاب مقدماتی نیست و باید قبل از آن، کتاب طراحی گیمیفیکیشن را خوانده باشید.

کتاب الف تا ی گیمیفیکیشن
نقشه راه گیمیفیکیشن : کتاب الف تا ی گیمیفیکیشن

قدم چهارم: مطالعه تمامی دروس موجود در دسته بندی مورد علاقه شما

تا اینجای کار شما چیستی و چرایی گیمیفیکیشن را فرا گرفته‌­اید. با تعداد زیادی از مکانیک­‌های مورد استفاده در گیمیفیکیشن آشنایی دارید و درک صحیحی دارید که از گیمیفیکیشن در چه حوزه‌­ای می‌خواهید استفاده کنید. به همین دلیل شما می‌­توانید در تب دسته­‌ها انتخاب کنید که برای مثال می­‌خواهید در حوزه بازاریابی از گیمیفیکیشن استفاده کنید یا منابع انسانی. فرض کنید شما می­‌خواهید در حوزه بازاریابی از آن استفاده کنید پس به تب بازاریابی بروید و به ترتیب زمانی، از آخرین صفحه شروع کنید و به اولین صفحه برسید.

قدم پنجم: انتخاب دوره مناسب شما

اگر این راه­ها را کاملا رفته‌­اید به شما تبریک می­‌گویم حال شما آماده‌ی دوره‌ی جامع گیمیفیکیشن هستید!

کامران حاتمی
کامران حاتمی
حدود 10 سالی است که در حوزه گیمیفیگیشن و طراحی رفتار به‌صورت تخصصی فعالیت می‌کنم و علاقه زیادی به ترویج این موضوعات در ایران دارم. آقای گیمیفیکیشن یک تیم است و من کامران حاتمی، مدیر این تیم پرانرژی و حرفه‌ای هستم. پیش‌زمینه تحصیلی مهندسی کامپیوتر (از علم و صنعت) و MBA (از امیرکبیر) دارم و در مسیر فعالیتم در حوزه گیمیفیکیشن، مطالعات گسترده‌ای در زمینه‌های نوروساینس، روان‌شناسی و علوم رفتاری داشتم. هم‌چنین کتاب‌های طراحی گیمیفیکیشن، گیمیفیکیشن در تدریس، هر آنچه باید درباره طراحی بازی‌های آموزشی اثربخش بدانید، ۱۴ روز تا شادی پایدار و اضطراب را ترجمه کرده‌ام. در حال حاضر در سوئد هستم.

یک پاسخ

  1. با سلام و احترام
    اینجانب درخواست دوره کامل را دارم . لطفا راهنمایی فرمایید.
    با تشکر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

فهرست مطالب